Ökonet. Így egyszerűen, röviden megkerülhetetlen fogalommá vált az évtizedek során az MLM-szektorban, melyhez az érték, a stabilitás és a kiszámíthatóság kapcsolódik állandó jelzőként. De a network marketing rendszerben működő cégek mellett – melyek nem hivatalos „versenyében” a forgalom alapján évek óta a TOP 5-ben van – a tágabban értelmezett gazdasági szférában is megállja a helyét. Kevés olyan gazdasági szereplő van a piacon, mely a ’90-es évekbeli alapítást nemhogy túlélte (beleértve a nagy gazdasági válságot is), hanem éppen legjobb állapotában van. A magyar gyökerű cég alapjain kifejlődött gazdasági rendszer, a nemzetközi Biocom hálózat meghatározó, magyarországi partnercége az Ökonet-Európa Kft. S mivel a teljes rendszer történelmi rekordokat dönt évek óta (fennállása legjobb hónapja éppen a születésnap előtti, több, mint ötmilliós pontforgalommal), ebben kiemelkedő szerepe van az Ökonetnek. Még inkább az azt létrehozó tulajdonosoknak, majd az idők folyamán az általuk bevonzott, ma is bővülő csapatnak, a vezetőknek, tanácsadóknak, fogyasztóknak egyaránt. A tény: pontosan 25 évvel ezelőtt, 1996. április elsején alapították azt az Ökonetet, mely bő két évtizede Ökonet-Európa Kft. néven lett ismert a hazai piacon, s mely jelentős, mértékadó szereplője ennek a szakmának. Az alábbiakban a ma is a cég élén lévő alapító hármas tagjait kérdeztük az emlékeikről, érzéseikről. Így nem egy szigorú értelemben vett kronologikus írás született, hanem olyan gondolatok, visszaemlékezések halmaza, amelyből a kétségkívül magyarországi sikertörténetnek minősülő Ökonet múltja, jelene, s ebből kiszámítható jövője is kibomlik… Kovács Zoltán, Lőrincz János és Kónya György nyilatkozott a biocomnetwork.hu-nak, az alapítás felidézése mellett néhány fájdalmas sorral méltóképpen búcsúzva alapítótársuktól, a hetekkel ezelőtt elhunyt Kovácsné Farkas Mónikától.
Az úttörők között a ’90-es évek elején
Kovács Zoltán: 1993-ban indult el az a hálózat, ami az Ökonet bázisát jelentette. Ez tulajdonképpen a mai Ökonet-Európa Kft. elődjének tekinthető, még akkor is, ha volt közte egy Rt. korszak is. Kónya Gyurival 1992-ben kezdtünk el közösen dolgozni, s 1993-ra kovácsolódott össze nagyjából az a hálózatépítői csapat, amely később, három év múlva lehetővé tette az Ökonet indulását. Ennek a konkrét dátuma 1996. április 1. A startnál ott volt velem együtt a feleségem, Kovácsné Farkas Mónika, valamint Kónya György, Lőrincz János és az a Nacsa Mihály is, aki 2002-ig erősítette a tulajdonosi kört.
Kónya György: 1991 év végén hallottam az MLM-ről egyáltalán. Azt az egyszerű modellt, amire akkor, az elején rájöttem, mai napig tanítom: egy boltba járunk vásárolni. S aki általad vesz bármit, az után a számládra pénz potyog. Ha jó a termék, működhet a rendszer! De arra is rájöttem, nem csak ezen múlik. 1992 óta dolgozom együtt Kovács Zoltánnal a network marketingben, ő mutatta meg számomra ezt a csodálatos utat, végtelenül hálás vagyok érte.
Lőrincz János: Az én első kapcsolódásom a céghez 1993. augusztus 5-én volt, egy tájékoztató előadásra mentem – egy ma már nem létező hotelbe –, ez az Ökonetes „születésnapom”. 7 hónap múlva területi igazgató lettem, a kettő az egyikből. Szűk három év múlva, 1996. március 2-án bált rendeztek a tiszteletemre, hiszen akkor már országos marketing igazgató voltam. Nehéz összehasonlítani, de ez nagyjából a mostani Gyémánt Hálózatigazgató szintemnek felel meg, tehát a létező csúcsnak. Akkor ez 64 ezer pontot jelentett – mikor ma milliókról beszélünk –, 5 lábbal. De a fiatalabbak kedvéért tegyük hozzá: nagyon másak voltak a viszonyok, s az időfaktor. Mindössze 1-2 termék volt, az online szót nem ismertük, tekintve, hogy mobiltelefonok sem igen voltak, s csak a hagyományos módon dolgoztunk.
„Ezt mi tudjuk jobban is csinálni”
Kovács Zoltán: Ha nem is kellett mindent újrakezdeni 1996-ban, de komoly feladat volt, hogy a külföldi partnerek nélkül saját kezünkbe vegyük a dolgokat. Úgy éreztük, mi itthon ezt sokkal jobban tudjuk csinálni, mintsem egy leányvállalatként. Magát az építkezést persze az elejéről kellett kezdeni. De fontos dolgok segítették az indulást: megvolt az egymásba vetett bizalom, barátság, és az előző években szerzett a tudás. Volt egy alapgárda, törzscsapat, amelyre lehetett számítani.
Kónya György: Bár a máig tartó sikertörténet konkrét előzményének tekinthető a ’96 előtti cég – még termékfókuszban a most is kapható Boosterrel –, azok más idők voltak. Az akkori, külföldi érdekeltségű vezetésre az volt a jellemző, hogy folyamatosan változó módszerekkel dolgoztak, pedig szerintünk egy korrekt cégnél az alap, hogy biztosítson terméket és fizessen jutalékot. Magyarán, a cég és hálózat érdeke ugyanaz legyen! Mi úgy gondoltuk, tudjuk ezt az akkor tapasztaltaknál jobban is csinálni, a hálózati munkához alakítva a rendszert, termékskálát.
„Rátettük az életünket”
Lőrincz János: Mi, alapítók, akkor azt éreztük a saját teljesítményünk alapján, hogy meg kell alakítanunk egy tisztán magyar tulajdonú céget a hosszú távú sikerekért. Tudtuk, hogy mi, magyarok hogyan tudnánk jól csinálni, persze saját kockázatra, felelősségre, a magyar lélekhez igazodva, hogy sokaknak tetsszen, a stabil működésre alkalmas legyen. A magyar emberek gondolkodására adoptáltuk az egészet, méltó, nem „csilivili” képzésekkel, s igyekeztünk a lehető legkevesebb hibát elkövetni, hogy ne köthessenek belénk. Mindig törekedtünk az emberek megbecsülésére, sokat utaztattunk, úgymond „beruháztunk” az emberekbe. Kezükbe vettük a sorsunkat, egyéni tőkét is tettünk bele, volt benne kockázat… Viszont az előző cég hagyományain, mintegy folytatásként, sokan szavaztak nekünk bizalmat. 1999-ig Rt.-ként működtünk, de mivel nehézkes volt, s nem volt indokolt, Ökonet-Európa Kft. lett a hivatalos megnevezés. Erre épült aztán később a nemzetközi cégrendszer a Biocom égisze alatt, melynek azóta is meghatározó, magyarországi partnercége az Ökonet. Rátettük az életünket és úgy is viselkedtünk!
A modell 25 éve változatlan
Kónya György: Időközben minden sokat változott, de az nem, hogy az aktuális közegben felmerülő, valós, nem mondvacsinált igényekre jelennek meg nálunk a válaszok. Mindez korrekt minőséggel, tisztességes áron. Csak egy példa: az Ökomag már az ősidőkben is kapható volt, mindössze 3000 forintért – ez akkor is könnyen megfizethető volt. Ma ehelyett csak 1800 forint az ára… miközben a termék évtizedeken át „termel” nekünk költségtakarékosság címén, így a sokszorosát éri, mint amibe kerül. Ebből is látható, hogy nincsenek irreális céges hasznok, ez a modell alapja. Ami jó 25 éve változatlan!
Bizonyított a jól működő Marketing Terv
Kovács Zoltán: Látszik a folyamatos fejlődés. 2000-ben volt egy lényeges változtatás, januártól új Marketing Terv lépett életbe. Az akkori döntés helyességét igazolta, hogy onnantól 14-szeresére nőtt a cég 2009-ig, az akkori gazdasági válság persze megtépázott minket is. Az a Marketing Terv a hálózatépítést jutalmazza leginkább. Azt fizeti meg nagyon jól, akinek ez van előtérben. Persze nem tiltja a klasszikus értékesítést, hiszen nagy mértékű termékforgalomnál is van lehetőség jó jövedelemre, de igazán komoly távlatokat annak nyit, aki nagy hálózat felépítésében gondolkodik. Ezt az évek és a rengeteg, ma is olvasható sikertörténet egyaránt visszaigazolták. Egy jó Marketing Terv ilyen kell, hogy legyen, a szakmában megélt három évtizedes tapasztalatom is ezt mondatja velem. Persze vannak sikeres, direkt módon értékesítő cégek, ahol kevés ember jelentős jövedelmet szerezhet, de a miénk klasszikus MLM. S most, 25 év távlatában látszik igazán, sok-sok alcsoporttal, hogy ebből milyen sokan tudnak hihetetlen módon profitálni!
A hálózatvezetők felelősek a csapatukért
Lőrincz János: 2000 óta nőtt meg nagyon a forgalom, mégpedig a HV rendszer bevezetése óta. A lényege, hogy a hálózatvezető felelős a csapatáért. S ha jól tanít és sokszorozódik, a jövedelme exponenciálisan nő! Mindez a mai napig megállja a helyét, sőt, a teljes Biocom, s annak meghatározó részeként az Ökonet minden idők legjobb fejlődését mutatja. Azóta sem „piszkáltuk” meg a marketinget alapjaiban, éppen csak a fékeket vettük ki belőle az idők szavának engedelmeskedve. Úgy érzem, méltó módon meg vannak fizetve az emberek, láthatóan egyre több a magasabb szintű vezető. Persze az első években lassabb volt a fejlődés, kisebb árukészlet, bérelt házban, három fős személyzettel. Az Ökonet jó névválasztás volt, mert a környezetvédelemmel indultunk, majd időben jött a bővítés a táplálék-kiegészítőkkel, amik havonta fogytak, később érkeztek speciális igényeket érintő termékek is a tengerentúlról. Ezzel rendszeres, tartós fogyasztású, jó minőségű termékkör került be, s az árszolgáltatás is rendben volt. Magunkra, a magyarokra támaszkodtunk alapvetően, itthon maradt a forgalom.
Életképes üzleti modell, hatékony képzési rendszer
Kónya György: A stabilitást jól mutatja, hogy Marketing Terv alapjaiban két évtizede változatlan, csak kicsit lett az élethez igazítva, a fékeket kivéve. Bár a külvilág – a technikai, gazdasági szint – változott, válság is volt, de ebben a közegben is maradtak az alapelvek: a jó termék, az életképes üzleti modell hatékony képzési rendszerrel bárkinek segíthet. Itt minden felgyorsítva megy a „hagyományos” élethez képest, s bárki „létre tudja hozni” azt az embert, akivé válni kíván! Fókuszálással, tudatossággal meg lehet csinálni, mert alkalmas rá a rendszer. Mindenki annyit tud kivenni belőle, amennyit képes meglátni benne!
Nem szálltunk el, követtük a trendeket
Kovács Zoltán: Van a sikertörténetünknek egy fontos összetevője. Soha nem szálltunk el, mindig próbáltuk követni a trendeket. Mind a termékkörrel, árakkal próbáltunk a realitás talaján maradni, a magyar valóságnak, hétköznapoknak megfelelni. A luxus irány helyett megfizethető minőség adása a cél. Emellett állandóan vannak új piaci megközelítések, terméktrendek, s a munkamódszerekben, technikai megoldásokban újítások. Ez természetes, ezeket próbáljuk folyamatosan követni. S ha a hálózat részéről jön igény – mivel a cégtulajdonosok részben hálózati topvezetők – mindent könnyebb megtárgyalni, ezért vannak gyors reakcióink az igényekre.
Kulcsszó a korrektség
Lőrincz János: Az Ökonet azért maradt meg a piacon, mert korrekt a cég, sokan meg azért mentek tönkre, mert nem ilyenek voltak. Ha visszatekintünk az MLM-korszak hajnalára, a ’90-es évekre, volt néhány nemzetközi cég, sőt, a pilótajátékok is dübörögtek, ezekkel is meg kellett küzdeni – akkoriban szó szerint vadkapitalizmus volt a piacon. Kevés cég volt, az embereknek nem volt ismerete erről a szféráról, így immunitásuk sem volt a rossz dolgokra, sok mindent elhittek. Aztán lassan tisztult a kép, azok maradtak életben, melyek számlát, termékeket, s persze tanításokat adtak. Ma már ez nyilvánvaló, de a vadhajtások közepette ki kellett alakulni egy MLM kultúrának. Talán szerénytelenség nélkül mondható, hogy nekünk is volt benne szerepünk. Nem mindenki élte túl később a gazdasági válságot sem, ehhez a kitartásunk mellett a korrektség is kellett, jó a túlélési készségünk. Kicsit olyan ez, mint egy házasság. Évtizedekig megtartani, az a művészet! Már egy emberöltőnyi időről beszélünk.
„Állandóan a jobbításon dolgozunk”
Kónya György: A sokrétűség jellemző ránk, ami a folyamatos túlélés egyik záloga, állandóan a termékszintű jobbításon dolgozunk. Mindennek az alapja az egészségtudatosság, környezettudatosság támogatása, amihez jön a gazdasági rész. A csatlakozó maga dönti el, mit szeretne: vásárlási kedvezmények, jövedelem-kiegészítés, másodállás, vagy „főállásban” vállalkozás a célja. Ezen a folyamaton igyekszünk őt végigvezetni, ameddig ő akarja, így az általa elképzelt életminőséget tudja létrehozni. Ehhez kap szponzori és céges támogatást. A hátteret teremtjük meg, amiben ő létre tudja hozni a saját vállalkozását, ehhez alakítottuk a képzési rendszert is, hogy amit elképzelni képes, megtehesse.
Jó a munkamegosztás a cégtulajdonosok között
Kovács Zoltán: Egy másik kiemelten fontos tényezője a mindenkori eredményeinknek, hogy az elejétől kezdve jó a munkamegosztás a cégtulajdonosok között. Benne van az is, ami ritka, hogy a hálózat TOP vezetői egyben cégtulajdonosok is. Bele tudnak ülni a döntéshozatalnál mindkét székbe, a hálózat érdekeit is képviselik. Látják és élik, hogy dolgozik a hálózat, igazi MLM-szakemberek, pontosan érzik a döntések lehetséges következményeit.
Mindkét oldalt képviselni egyszerre
Kónya Gyuri: Az egyik legfőbb erősségünk az volt és maradt is, hogy Kovács Zoltán hálózatalapító közvetetten bevonta a hálózatvezetőket a cégbe. Ez szerintem egy speciális és egyedülálló helyzet: a cég soha nem hoz olyan döntést, ami a hálózat érdekét sérti. Az összes felsővezetői értekezleten hálózatépítőként „élem meg magam”, nem cégtulajdonosként. Így maximálisan képviselve vannak a munkatársak érdekei, folyamatos a visszacsatolás a hálózat mindennapjaiból. Azonnal ott vannak a cégnél az információk. János és én is folyamatosan hozunk be új embereket, így az elindítástól kezdve mindenről van visszacsatolásunk, ezért rugalmasan, a kor igényeihez igazodva kezeljük a változásokat. Miközben ugyanazok az alapelvek, mint a megalapításkor. Egy boltba járunk vásárolni, s ebből jutalékot veszünk fel. Mindenkit a maga szintjén tanítunk és segítünk, az üzleti modellünk nem a webshopokra, hanem a családokra épül. Mi hiszünk a win-win dolgokban, nem csapunk be senkit.
Mindenki a tudása szerinti legjavát adta
Lőrincz János: Bebizonyítottuk, hogy lehet ezt jobban is csinálni. Nem a hibát kerestük egymásban, hanem mindenki a tudása szerinti legjavát adta. S az emberi tényezők is fontosak voltak a sikerben. Kovács Zoltán cégvezetőként messze kimagaslóan megállta a helyét, megbecsült vezető.
Döntések, egyhangúlag
Kovács Zoltán: Ügyvezetőként-cégtulajdonosként a legfőbb feladatom a cég flott működtetése, s a 30 éves MLM-tapasztalat átadása. Nagy segítséget jelent az egész menedzselésében ez a ritka vezetői konstelláció. A cég döntéseit egyhangúlag hozzuk meg, egyetértésben. Ez így volt a múltban, s így lesz a jövőben is!
A jubileumot beárnyékolja, hogy a közösség 2021. márciusában, az Ökonet születésnap előtt nem sokkal vett méltó búcsút Kovácsné Farkas Mónikától, aki hosszan tartó, súlyos betegség után tért örök nyugalomra. Az alapító-tulajdonosi kört arra kértük, emlékezzenek rá…
Kovács Zoltán: Mónikának köszönhetem, hogy egyáltalán ebben a szakmában dolgozom. Az ő akkori munkája nyomán ismertem meg Németországban ezt az üzletet. Ifjú házasokként így jutottunk ki Németországba, ahol találkoztam azzal az üzletemberrel, aki az első mentorom lett. 1990. december elejétől kezdtük az aktív hálózatépítői munkát. Mónika egészen 1994. végéig – amíg első gyermekünkkel, a ma már a cégben egyre markánsabb szerepet játszó Bencével várandós lett –, aktív részese volt a cégnek is. 1992-93-ban is komoly hálózatépítői munkát végzett, hogy mást ne mondjak, Lőrincz Jánost és az ő szponzorát, a később más utat választó Meszes Jánost is ő szponzorálta. Emlékszem, Gyöngyösre járt infózni Jánoshoz, és a budapesti infók, azaz információ-átadó esteknek is aktív részese volt, még a Stefánia úton. Ahogy fejlődött az előzmény-cég, rengeteg lett az adminisztratív munka (árukiadás, számlázás), ebben is fontos szerepe volt. 1995. augusztusában született Bence, akkor az aktív munkától elszakadva főállású családanya lett. A szerepe viszont – számomra kiemelkedően – megmaradt. Végig nagyon fontos hátteret biztosított a munkámhoz. Mikor nagyobb lettek a gyerekek, 2003 környékén egy időre visszatért a mindennapi munkába, hiszen sok munkát adott a csomagok feldolgozása.
Lőrincz János: Mónika az első szponzorom volt a cégnél, akitől tanultam. Ő mondta el nekem először érthetően, 1993. decemberében a marketinget. Az ő igényességének is szerepe volt abban, hogy a cég ilyen lett. S persze hálózatépítőként közvetlen hatása is volt az első időszakban. Tisztaságtudata, rendszeretete átszállt az Ökonetre is. Mindig tökéletességre törekedett. A szponzoroknak döntő szerepe van egy ilyen cégnél, ők „szülők” valójában, a szellemiségük, energiájuk magában hordozza a lehetőséget. Örülök, hogy az ő ágához tartozhattam, s így kerültem a céghez.
Kónya György: Mónika a cég létrejöttének idején is markánsan jelen volt meglátásaival. Oroszlánrésze, aktív szerepe volt abban, amit létrehoztuk, s egyáltalán abban, hogy mertünk vállalkozni, majd az egész indulásában is. Rengeteg közös élmény, utazások kötik össze a régi csapatot. A kezdeti infóknál Mónika támogatott engem, mint addig soha nem szerepelt előadót, hogy egyáltalán pódiumra tudjak állni. Nélküle nem mertem volna, ő volt, aki folyamatosan erősített, bátorított, hogy az autószerelőnek legyen bátorsága kiállni 50-100 ember elé. Nagy támasz volt, hitet adott, emberileg erősített. A létrehozó csapat egyik alapja volt, az alapelvek közös megfogalmazásában is szerepet játszottak a meglátásai, ő képviselte a hihetetlenül fontos női energiát.
Kovács Zoltán: Bár javarészt a háttérben volt Mónika, mindenki ismerhette, hiszen a fontosabb rendezvényeken, évzárókon rendszeresen ott volt. Súlya volt a megjelenésének. Többen elmondták a mai nagy vezetők hölgyek közül, hogy számukra példakép volt, mint családanya, s mint a hátteret biztosító feleség, mint nő. Elmondhatatlanul hiányzik…